Porady
porada nr.1
MIODOBRANIE

Miód można wirować dopiero wtedy, gdy jest dojrzały (zawartość wody niższa, niż 20%), co pozwala na jego przechowywanie bez obawy, że ulegnie fermentacji. Szybkość dojrzewania miodu zależy od jego odmiany, jak i pory sezonu. O dojrzałości miodu informują nas same pszczoły poprzez zasklepienie komórek. Powszechnie przyjmuje się, iż z ula wyjmujemy plastry nadstawkowe poszyte do polowy, a gniazdowe poszyte 2/3 powierzchni.

Miody wczesnowiosenne i wczesnoletnie, produkowane z nektaru przynoszonego w wilgotnych miesiącach wiosennych, można wirować dopiero wówczas, gdy całkowicie są zasklepione. Tylko przy miodach z : rzepaku, gorczycy i spadzi modrzewiowej nie czekamy na całkowite zasklepienie, ponieważ te miody mogą skrystalizować się w plastrach.

W lecie miody dojrzewają szybciej i można je wirować nawet wówczas, gdy tylko część, komorek jest zasklepiona. Dotyczy to szczególnie miodów spadziowych i wrzosowego, które ze względu na swoja lepkość musza zostać szybko odwirowane.

W wątpliwych przypadkach uznajemy miód jako nadający się do odwirowania, jeśli przy uderzeniu dłonią w górną beleczkę plastra nic nie wypryskuje z komórek.
porada nr.2
Główny przegląd wiosenny

Najczęściej w kwietniu pogoda pozwala nam na przeprowadzenie głównego przeglądu wiosennego. W bezwietrzny pogodny dzień, gdzie temperatura powietrza dochodzi do 15 stopni Celsjusza w cieniu, sprawnie i szybko rozbieramy gniazda, wnikliwie dokonując oceny rodzin.

Prócz oceny ich siły, zwracamy uwagę na ilość i jakość czerwiu to pozwoli nam ocenić matki. Obecność matki najlepiej sprawdzimy po obejrzeniu czerwiu w rożnych stadiach rozwoju. Chcąc uniknąć rabunku pamiętajmy by odchylić tylko pierwsze plastry za zatworem. Jeśli niema na nich pszczół wycofujemy je za matę. Pszczoły jednak musza mieć do nich dostęp i tak przeglądając dochodzimy do pierwszego zaczerwionego plastra. Jest to bardzo młody czerw, albo tez jeszcze jaja, nie wyciągamy tych plastrów. Przegląd wykonujemy bardzo szybko, aby nie zaziębić gniazda. Pamiętajmy, aby gniazdo w tym okresie było ciasne, nie doprowadzimy wtedy do zaziębienia czerwiu.

Podczas przeglądu wiosennego szacuje się również zaopatrzenie rodziny w zapasy cukrowe, które nie powinny być mniejsze niż 5 kg. Niedobór najlepiej uzupełnić plastrami wyjętymi z innych rodzin gdzie było go zbyt dużo. Można wykorzystać również plastry po rodzinach spadłych. Te należy jednak przed podaniem zdezynfekować parami lodowatego kwasu octowego.
porada nr.3
Poszerzenie gniazd i czynności związane z wykorzystaniem pożytków.

Wczesną wiosną (kwiecień i pierwsza połowa maja) utrzymujemy gniazda ciasno, aby pszczołom było łatwiej ogrzać czerw. Jest to okres wymierania starych pszczół i rodziny nie zwiekszaja jeszcze swej siły. Tylko w silnych rodzinach zachodzi potrzeba dołożenia plastra zwykle po upływie 10-12 dni od głównego przeglądu. Wówczas odsuwamy tylko matę i sprawdzamy czy na ostatnim plastrze jest czerw, jeśli tak to dodajemy kolejny plaster. Najlepiej jako przedostatni, zostanie on szybciej zaczerwiony.

W pasiekach mających pod koniec kwietnia pierwsze pożytki rozwojowe należy poszerzać gniazda większą ilością plastrów. Aby zapewnić dostateczną ilość miejsca na magazynowanie nektaru. W silniejszych rodzinach dodajemy o 1-2 plastry więcej niż wynikałoby to z tempa czerwienia matki. Pod wpływem zwiększonych przybytków nektaru i pyłku rodziny przyspieszają swój rozwój. Dlatego tez kontrole wielkości gniazda i jego poszerzanie wykonujemy, co 5-6 dni.

Do momentu pobielania plastrów (naprawianie i nadbudowywanie świeżym białym woskiem komórek w starych plastrach), co jest oznaką rozpoczęcia produkcji wosku, gniazdo poszerzamy tylko plastrami przynajmniej raz czerwionymi (matka omija świeże nie czerwione jeszcze plastry) od momentu kwitnięcia pierwszych krzewów owocowych po upływie 7 - 10 dni można już, dokladać świeże plastry.